De toekomst van voeding

Bij Herbalife Nutrition streven wij ernaar jouw welzijn te verbeteren via een actieve, evenwichtige levensstijl die regelmatige lichaamsbeweging combineert met uitgebalanceerde, caloriebeperkte voeding die alle essentiële voedingsstoffen bevat en een coach die je helpt. Na decennia van dieettrends die variëren van het alledaagse tot het extreme, beginnen vandaag de dag meer en meer mensen te begrijpen dat het overgrote deel van de ‘snelle oplossingen’ én niet gezond zijn én niet vol te houden. Maar met zoveel verschillende voedingsrages die de revue zijn gepasseerd, rijst de vraag: wat heeft de toekomst wat betreft voeding voor ons in petto? We zaten samen met de experts om hun gedachten te peilen over wat er komen zal gaan.

Een groeiende bevolking
We zijn ons er allemaal van bewust dat de wereldbevolking groeit, maar weet je ook hoe hard? En hoeveel dat van invloed zal zijn op de toekomst van voeding? “In 2013 telde de wereldbevolking 7,2 miljard mensen en de komende 12 jaar zal dat aantal nog verder stijgen, waarbij er in 2050 naar verwachting 9,6 miljard mensen zijn,” zegt Gavin Stainton, Directeur Productinnovaties, EMEA, Herbalife. De snelle bevolkingsgroei gaat hand in hand met een verhoogde vraag naar iedere voedselgroep en Stainton legt uit hoe de wetenschap daarvoor het antwoord kan zijn.“Opkomende technologieën zoeken naar betere manieren om macronutriënten als proteïnen en vetten te leveren op een manier die zowel duurzaam is en minder vraagt van onze waardevolle bronnen”, zegt hij.

Aanpakken van de groeiende vraag
Stainton neemt proteïnen als voorbeeld en beschrijft hoe de vraag naar proteïnen alleen al zal stijgen tot 365 miljoen ton. “Plantaardige proteïnen als soja en erwt worden gezien als een mogelijkheid om te voldoen aan deze groeiende vraag,” legt hij uit. “Kijkend naar bronnen van complete proteïnen als rundvlees, soja, zuivel en eieren, en hun productie per hectare landbouwgrond, staat soja bovenaan de lijst met 162 kg proteïne per hectare, waarbij rundvlees slechts 9 kg proteïne per hectare oplevert.”

Omega-3-vetzuren zijn een ander essentieel nutriënt waarvan Stainton gelooft dat deze met behulp van de wetenschap en technologie kunnen worden gerepliceerd. Gangbare bronnen van omega-3-vetzuren zijn vis, noten en zaden, welke enkele grote voordelen voor de gezondheid van het hart en de hersenen bieden. Volgens Stainton wordt er momenteel technologische vooruitgang geboekt om deze omega-3-vetzuren te produceren uit een bron van algen om er zo voor te zorgen dat meer mensen kunnen profiteren van de gezondheidsvoordelen via een hernieuwbare en duurzame bron.

De rol van fytonutriënten
De aanbevelingen voor goede voeding omvatten een evenwichtige balans tussen de macronutriënten proteïnen, vetten en koolhydraten, en daarnaast vitaminen en mineralen. Volgens David Heber, PhD, Voorzitter van de Herbalife Voedingsadviesraad, zullen de komende decennia zich meer richten op de rol van goede bacteriën en hoe deze kunnen bijdragen aan de gezondheid van de darmen en algehele voedingspatroon.

Hij legt uit: “Onderzoek richt zich op de identificatie van gezonde bacteriën die we willen eten en hoe we deze kunnen inpassen in onze dagelijkse voedingsplannen, samen met veel van de fytonutriëntendie gevonden worden in fruit, groenten en volkorengranen. Bij Herbalife Nutrition hebben we deze fytonutriënten bestempeld als een belangrijke voedingsklasse. Fruit en groenten hebben geconcentreerde hoeveelheden van de fytonutriënten die we bestuderen,” gaat Heber verder. “Wetenschappelijk en technologisch gezien worden fytonutriënten in de hedendaagse voeding steeds belangrijker.” Hij licht verder een belangrijk fytonutriënt, genaamd luteïne, toe: “Het zit in groene bladgroenten als spinazie en wordt bestudeerd om zijn effecten op de gezondheid van de hersenen.” 

Stainton is het eens met de opmerking van Heber dat toekomstig onderzoek zich zou kunnen richten op het belang van fytonutriënten
en bacteriën, en legt uit: “De gezondheid van het lichaam wordt in grote mate bepaald door de gezondheid van de darmen. Het maagdarmkanaal is een ecosysteem dat ongeveer 100 biljoen bacteriën bevat. Deze bacteriën vormen de flora van de darmen en spelen een belangrijke rol in het immuunsysteem; het natuurlijke afweersysteem van het lichaam dat uw lichaam gezond houdt.”
Hij beschrijft verder hoe vezels (in het bijzonder oplosbare vezels) een centrale rol spelen in het behoud van een gezonde darmwerking door de juiste voeding te bieden aan zowel het lichaam als de darmflora.

Kantoor Winston Salem

“Herbalife Nutrition heeft zich 3 jaar terug als industriële partner bij een Europees project gevoegd dat FibeBiotics genaamd is,” onthult Stainton. “Het doel van het projectis de gezondheidseffecten van oplosbare vezels te bestuderen, met als focus het immuunsysteem en het functioneren van de darmen.”
Stainton wijst er echter op dat onze kennis van macronutriënten nog niet volledig is en suggereert: “Er moet meer nadruk gelegd worden op proteïnen, vet, koolhydraten en vezels als macronutriënten, en op het feit dat de vereisten voor ieder van deze groepen veranderen met leeftijd en levensstijl.”

Actief blijven
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is obesitas bijna verdubbeld sinds 1980, waardoor het dus niet als verrassing komt dat onze experts het als belangrijk aandachtspunt zien dat we mensen aanmoedigen om actiever te worden.
Heber legt uit: “We hebben geleerd dat het niet alleen belangrijk is alle essentiële vitaminen en mineralen, complete proteïnen en gezonde calorieën te consumeren, maar het is ook belangrijk een actieve levensstijl te leiden zodat er niet te veel vet ophoopt en je niet in gewicht aankomt.”
“Een actieve levensstijl is sowieso belangrijk om gezond te blijven.” voegt Gavin Stainton daaraan toe. “De wetenschap heeft al aangetoond dat er afbraak van spierweefsel optreedt als spieren niet worden gebruikt, en dat dit verlies versneld wordt naarmate we ouder worden. Er is aangetoond dat een zittende levensstijl bijdraagt aan een verhoogde vetmassa en een functionele afname van spierkracht en lichaamsvorm.”
Blijf dus gezond en gevarieerd eten in zoveel mogelijk kleuren en beweeg elke dag minstens 30 minuten actief.

  Bron:  

Basisprincipes over calorieën en lichaamsgewicht

Calorieën zijn

  • eenheden van energie die uw lichaam gebruikt om zijn functies en activiteiten van brandstof te voorzien
  • gemaakt uit proteïnen, vetten en koolhydraten die in onze voeding en dranken zitten
  • noodzakelijk voor essentiële lichaamsfuncties zoals het laten functioneren van het hart, de hersenen en de longen (ook wel bekend als het basale metabolisme)
  • essentieel om activiteiten van brandstof te voorzien – van het kleinste handgebaar tot het rennen van 8 km

Het aantal calorieën dat we iedere dag nodig hebben, hangt af van hoeveel we wegen, hoeveel spiermassa we hebben en hoe actief we zijn.

Als u meer calorieën consumeert dan uw lichaam nodig heeft, dan worden die extra calorieën opgeslagen als vet.
Als u minder calorieën consumeert dan uw lichaam nodig heeft, dan worden uw eerder opgeslagen calorieën (vet) gebruikt voor extra energie.

Een pond = ongeveer 3.500 calorieën

Om gewicht te verliezen

Door dagelijks 500 calorieën te minderen, zult u in totaal 3.500 calorieën per week minderen, wat resulteert in het verlies van 1 pond aan lichaamsvet. Maar zorg ervoor dat u nooit minder dan 1.200 calorieën per dag binnenkrijgt.*

Als u meer dan 1 pond per week wilt verliezen, dan moet u of uw calorie-inname nog verder beperken,* of het aantal calorieën dat u verbruikt door inspanning verhogen.

Om gewicht te behouden

Zorg voor een evenwicht tussen de calorieën die u binnenkrijgt uit voedsel en dranken en de calorieën die u verbruikt.**

Als u een vrouw bent, heeft u  ongeveer 12 calorieën nodig voor iedere pond lichaamsgewicht. (Een vrouw van 150 pond heeft ongeveer 1.800 calorieën per dag nodig.)
Als u een man bent, heeft u ongeveer 14 calorieën nodig voor iedere pond lichaamsgewicht. (Een man van 200 pond heeft ongeveer 1.800 calorieën per dag nodig.)